Συμμετοχή ΠΟΕΣΕ στη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για τον Αιγιαλό και τα πρόστιμα POS
«Κύριε
Πρόεδρε,
Να
σας ευχαριστήσω που μας δίνεται η δυνατότητα να παραστούμε στην σημερινή
συνεδρίαση και να τοποθετηθούμε για ένα νομοσχέδιο τόσο σημαντικό για την
λειτουργία χιλιάδων επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος και όχι μόνο.
Το
υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, αντιμετωπίζει οριζόντια, χιλιόμετρα ακτογραμμής και
με ιδεοληπτική αντίληψη, την επιχειρηματικότητα γενικά και ακόμα δυσχερέστερα
αυτή των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Θα
ήθελα να έχω ξεκάθαρη και σαφή θέση προς
όλους σας πως ο κοινόχρηστος χαρακτήρας τους αιγιαλού καθώς και η συνθήκη του
του 50% ελεύθερης χρήσης για όλους τους πολίτες, είναι αυτονόητες παραδοχές για
το σύνολο του κλάδου.
Θα
επισημάνω δε, ότι ο νόμος προέβλεπε παλαιότερα αλλά και τώρα πως μόνο το 60% των παραχωρούμενων
τμημάτων μπορούν να καλυφθούν από ομπρελο -τραπεζοκαθίσματα.
Έχει
δηλαδή, ήδη προβλεφθεί η ελεύθερη πρόσβαση όλων των λουόμενων και στα παραχωρούμενα
τμήματα αφού η προβλεπόμενη χωροθέτηση σε
αυτά δεν αποκλείει κανέναν.
Ερχόμαστε
τώρα στο πιο κρίσιμο σημείο αυτού του νομοσχεδίου που ενώ παρουσιάζεται πως
αντιμετωπίζει την ανομία των ακραίων παραβατικών συμπεριφορών και βάζει μια
τάξη στην αξιοποίηση του αιγιαλού, στην ουσία το μόνο που πετυχαίνει
είναι να εξοστρακίσει την
επιχειρηματικότητα των ΚΥΕ αυτών, με τρόπο απροκάλυπτο, που συρρικνώνει την
μικρή επιχειρηματικότητα χιλιάδων επιχειρήσεων εστίασης αφού στο άρθρο 11 παρ.3
αναφέρει χαρακτηριστικά : «Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η παραχώρηση μεγαλύτερης
επιφάνειας, εφόσον καταλείπεται ελεύθερο το ποσοστό του πρώτου εδαφίου, αν η
όμορη επιχείρηση υπάγεται στις περ. α) και β) της παρ. 1 του παρόντος ή είναι
σύνθετο τουριστικό κατάλυμα των υποπερ. αα), ββ), δδ), εε) και ζζ) της περ. α)
της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α ́ 155).
Ξεκάθαρη
και εκκωφαντική εξαίρεση της εστίασης,
έλλειψη ισονομίας και αθέμιτος ανταγωνισμός!
Γιατί
τιμωρείτε τον κλάδο της εστίασης;
Γιατί
δεν έχουμε την ίδια δυνατότητα αδειοδότησης στα παραχωρούμενα τμήματα με τα
ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και φυσικά τις καντίνες που μέσω της
διαδικασίας της ηλεκτρονικής πλειοδοσίας
παίρνουν και αυτές έως 500 τ.μ με ελάχιστη προβολή, χωρίς καμία υποδομή και λιγότερα
λειτουργικά κόστη;
Θα
επαναλάβω πως σε όλες τις περιπτώσεις παραμένει αδιαπραγμάτευτη και αυτονόητη,
η συνθήκη του 50% ελεύθερου τμήματος αιγιαλού προς τους πολίτες.
Είναι
κραυγαλέα η αστοχία και πρέπει ομόφωνα να συμφωνηθεί από όλα τα κόμματα το
αυτονόητο:
Ισονομία
στους όρους των παραχωρούμενων τμημάτων για όλους και τα όμορα καταστήματα
εστίασης να έχουν την δυνατότητα, όπου επιτρέπεται, να παίρνουν έως 500τ.μ
ανεξαρτήτως της προβολής τους όπως συμβαίνει στις περιπτώσεις που προανέφερα.
Θα
γνωρίζετε από την εμπειρία σας ως πελάτες στα καταστήματα μας, πως υπάρχουν σε
όλη την χώρα καταστήματα εστίασης που είναι όμορα με μικρές προβολές και σε
στενές παραλίες. Σε αρκετές δε περιπτώσεις τα καταστήματα αυτά είναι κοντά σε
αστικές περιοχές ενώ δεν λείπουν και περιοχές που βρίσκονται ακόμα και
μέσα στον αστικό ιστό.
Επίσης
δεν έχει μόνο τεράστιες παραλίες με εκατοντάδες μέτρα πλάτος όπως και τμήματα
αιγιαλού δεν χρησιμοποιούνται μόνο για
ξαπλώστρες ή φυσικά δεν είναι όλες παραλίες μπάνιου αλλά και τμήματα αιγιαλού
που λειτουργούν με χρήση εστιατορίου, καφέ ή μπαρ.
Τα
όρια που εισάγει το νομοσχέδιο των 6 μέτρων μεταξύ των όμορων
και των 4 μέτρων απ’ το χειμέριο
κύμα σε συνδυασμό με τις εξοντωτικές ποινές που φτάνουν μέχρι την σφράγιση των
καταστημάτων θα κλείσουν ακαριαία χιλιάδες επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να
χαθούν έσοδα απ’ τους δήμους, έσοδα απ’ το κράτος και θα υπάρξει απώλεια θέσεων
εργασίας κυρίως νέων ανθρώπων και όχι μόνο.
Θα
αναφέρω και το προφανές: Η μικρή προσφορά στην διάθεση ξαπλωστρών και
τραπεζοκαθισματων σε συνδυασμό με την τεράστια ζήτηση θα εκτοξεύσουν τις
τιμές στα παρεχόμενα προϊόντα και
υπηρεσίες καθιστώντας τες πολύ ακριβές για τους τουρίστες και απλησίαστες για
τον μέσο Έλληνα καταναλωτή.
Μια
εξίσου σημαντική διάσταση απ’ την ενθάρρυνση των ανώνυμων καταγγελιών θα είναι η απίστευτη ανθρωποφαγία μεταξύ
επιχειρήσεων αλλά και πολιτών
καταγγέλλοντας όλοι, όλους.
Η
πρόταση μας λοιπόν για αυτά τα όρια
είναι τα 3 μέτρα απ’ το χειμέριο κύμα και τα 4 μέτρα μεταξύ των όμορων, που σε
περιπτώσεις πολλών συνεχόμενων όμορων καταστημάτων να προβλέπεται η μείωση στα
2 μέτρα με ελεύθερο ξύλινο διάδρομο που
θα διασφαλίζει κάθετα την ελεύθερη πρόσβαση στον αιγιαλό.
Αυτή
η αλλαγή είναι κρίσιμη για την
λειτουργία και την λήψη αδειοδότησης χιλιάδων επιχειρήσεων που έχουν επενδύσει
μια ζωή στους συγκεκριμένους χώρους.
Κλείνοντας
θα ήθελα να πω πως έχει κατατεθεί αναλυτικό υπόμνημα θέσεων της ΠΟΕΣΕ,
ΓΣΕΒΕΕ καθώς και άλλων φορέων όπως η
ΚΕΕΕ για όλα τα επιμέρους άρθρα του
νομοσχεδίου, είναι όμως σπουδαίας
σημασίας για την βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων υγειονομικού
ενδιαφέροντος στην παράκτια ζώνη,
συνεισφέροντας στα περίπου 8 δις τζίρο του κλάδου με βάση τα επίσημα στοιχεία
της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022 καθώς και σε
χιλιάδες θέσεις εργασίας, ότι δεν πρέπει να αποκλείσετε την εστίαση απ’ την
επιχειρηματικότητα στην ζώνη του αιγιαλού.
Συμπερασματικά
το τρίπτυχο ισονομία, ευταξία, ελεύθερη προσβασιμότητα είναι αυτό που
προστατεύει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα του αιγιαλού, διασφαλίζει κοινούς όρους
ανταγωνισμού για όλες τις επιχειρήσεις
και επιφέρει πολλαπλά οφέλη για τον τουρισμό και την οικονομία τη χώρας μας.
ΕΣΤΙΑΣΗ
ΠΟΙΝΕΣ - POS
Με τις
διατάξεις των άρθρων 44-45 θεσπίζονται ποινές
μη διασύνδεσης Ταμειακών μηχανών με τα POS. Ειδικά για τις επιχειρήσεις
προβλέπεται πρόστιμο 10.000 ευρώ για τα εκείνες με απλογραφικά βιβλία και
20.000 ευρώ για εκείνες με διπλογραφικά (άρθρο 44). Οι ποινές αυτές είναι
εξοντωτικές οι οποίες μάλιστα θα επιβάλλονται στις επιχειρήσεις χωρίς αυτές να
ευθύνονται, δεδομένου ότι υπάρχουν σοβαρές διοικητικές, διαδικαστικές και
τεχνικές ελλείψεις για την ολοκλήρωση της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα
POS.
Ειδικά για
την εστίαση σημειώνουμε ότι δεν υπάρχει σαφής ρύθμιση αλλά γενική αναφορά για
τα τραπεζοκαθίσματα. Μέχρι τις 30/6/2024 έχει δώσει προθεσμία το Υπουργείο
Οικονομικών για αντικατάσταση των ταμειακών μηχανών της εστίασης με τα νέα
συστήματα ή ταμειακές μηχανές που θα συνδέουν την παραγγελιοληψία με τα POS και
την ΑΑΔΕ. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν διαθέσιμα νέα συστήματα ή ταμειακές
μηχανές ώστε να γίνει αυτή η αλλαγή. Καλούνται, μάλιστα, οι επιχειρήσεις του
κλάδου μέχρι τις 29/2/2024 να συνδέσουν τις υφιστάμενες ταμειακές με τα POS, οι
οποίες όμως δεν συνδέονται με την παραγγελιοληψία. Αυτό θα δημιουργήσει χάος
στην καθημερινή τους λειτουργία καθώς θα πρέπει από κάθε επιμέρους παραγγελία
από το ίδιο τραπέζι να ζητούν από τον πελάτη να πληρώσει, εφόσον αυτό επιθυμεί
να πληρώσει μέσω κάρτας (που σημαίνει επιπλέον ότι για κάθε πελάτη που μπαίνει
σε ένα κατάστημα εστίασης θα πρέπει πριν καθίσει να τον ρωτήσουμε εάν θα
πληρώσει με κάρτα ή μετρητά).
Επιπλέον,
αυτό συνεπάγεται διπλό κόστος αφού μέσα σε διάστημα 3 μηνών καλούνται οι
επιχειρήσεις του κλάδου να αντικαταστήσουν τις υφιστάμενες ταμειακές μηχανές με
νέες που υποτίθεται ότι θα λύνουν το πρόβλημα της παραγγελιοληψίας.
Με βάση τα
προαναφερόμενα, η επιβολή των προστίμων που προβλέπεται στο εν λόγω νομοσχέδιο
είναι αδικαιολόγητη. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να αποσυρθούν τα συγκεκριμένα
άρθρα τουλάχιστον μέχρι όλα τα εκκρεμή ζητήματα να τακτοποιηθούν.»